diumenge, 9 de maig del 2010

Llibre blanc: Consell de l'Audiovisual de Catalunya.


Els mitjans audiovisuals construeixen una mena de medi ambient constant en la vida dels nens i els joves. Són un factor innegable de la socialització i també de l'educació o formació de la infància.


La tasca ha de començar per una responsabilitat compartida, fruit del diàleg entre les parts implicades: la indústria i els operadors, l'Administració i les institucions polítiques, els educadors, les famílies i la infància i el jovent.


El consum infantil de televisió és extens i intens, generalment sense control familiar. És un consum no tan sols de programes pensats per a la infància, sinó de programes generalistes d'adults.



Els nens saben aprendre, saben utilitzar la seva intel·ligència, es desenvolupen a partir de l'aprenentatge de la vida, de les relacions socials, de l’educació que pot rebre a les escoles, però sobretot de el dia a dia, i de les influències i formes de vida que veu a casa seva i a la seva societat. Els mestres faciliten que aquest infants, siguin part útil, en un futur, del seu context social.

Però si demanen professors mes qualificats per a dur a terme una bona tasca docent? Modifiquen la llei d'educació per tal de que els alumnes arribin a assolir un nivell d'aprenentatge més correcta pel nivell de vida de la nostra societat? No seria millor que entre tots, entre tots els membres d'aquesta societat, entre totes les parts implicades, arribéssim a un consens, i és parlés de la necessitat dels nostres infants? La tasca ha de començar per una responsabilitat compartida, fruit del diàleg entre les parts implicades: la indústria i els operadors, l'Administració i les institucions polítiques, els educadors, les famílies i la infància i el jovent.

Els mitjans audiovisuals formen part de la nostra vida i la dels nostres infants, està en les nostres mans evitar que el procés de socialització, educació o formació d'aquests, vagi guiada pels mitjans de comunicació. Però tots sabem que moltes de les hores que els infants passen davant la televisió és culpa dels pares.

Per tant, a l'escola i a casa és important fer entendre als nens que les relacions socials, familiars,... la possibilitat de fer coses, passar-s'ho bé sense necessitat d'estar enganxats tots davant la televisió, és un dels objectius que principalment hem d’arribar a aconseguir en aquestes edats primerenques. El meu pare fa 40 anys, no tenia televisió, ni Internet, ni mòbil,...entenc que el món evoluciona i amb ell els mitjans tecnològics, audiovisuals,... però amb això només vull fer èmfasi en que la seva forma de viure i de passar-s’ho bé era la de relacionar-se, jugar, riure, tant amb amics com familiars,... Què ens queda avui en dia d'aquesta relació? Sí, a les escoles encara hi existeix aquesta relació social, fora d'elles, gairebé res ens queda...


Les programacions de la ràdio i de la televisió, en les franges més susceptibles d'audiència d'infants i adolescents, han d'afavorir els objectius educatius que permeten aquests mitjans de comunicació i han de potenciar els valors humans i els principis de l'Estat democràtic i social". Les emissions de televisió no han d'incloure programes ni escenes o missatges de qualsevol tipus que puguin perjudicar seriosament el desenvolupament físic, mental o moral dels infants i els adolescents, ni programes que fomentin l'odi, el menyspreu o la discriminació per motius de naixement, ètnia, sexe, religió, nacionalitat, opinió o qualsevol altra circumstància personal o social.
Els objectius educatius dels mitjans audiovisuals, què haurien de fer per potenciar els valors humans i els principis democràtics i socials, o a partir de quins criteris podem determinar que una programació o un anunci publicitari perjudica seriosament la salut mental, física o moral de la infància. La dificultat de l'empresa, però, no eximeix el Consell de l'Audiovisual de tractar de donar resposta a aquests interrogants i fer front a les inquietuds que reflecteix el manament legal.
És evident que hi ha una preocupació social davant d'un panorama audiovisual imprevisible pel que fa als efectes o influències dels continguts audiovisuals en la socialització i formació de la infància a tots els nivells. És prou clar que una de les maneres, potser la millor, de protegir la infància és mitjançant l'educació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada